Tuesday, March 15, 2016

Leevin lentovinkit.

Leevi on jo näin vajaan puolen vuoden iässä varsin kokenut (lento)matkaaja, joten päätin jakaa vinkkimme pienen vauvan kanssa matkustamiseen, erityisesti lentokoneessa. Ja nimenomaan pienen eli siis nuoren, koska uskon vanhemman vauvan kanssa matkustamisen olevan melko erilaista. Lähitulevaisuus näyttää olenko oikeassa.

Ihan ensiksi totean, että pienen vauvan kanssa (joka ei siis vielä liiku) matkustaminen on helppoa, eikä siitä kannata ottaa stressiä. Toki asia on eri jos kyseessä on esimerkiksi koliikkivauva, tai useampi lapsinen perhe. Mutta esikoisen saaneille uunituoreille vanhemmille tahdon vain sanoa rohkaisuna, että matkustaminen onnistuu oikein hyvin vauvankin kanssa. Alle neljä (tai kuusi) kuukautisella vauvalla ei yleensä ole vielä kovin tarkkaa vuorokausirytmiä, vauva nukkuu paljon ja on kevyt ja kompakti kantaa mukana. Vauva ei kaipaa kummempia virikkeitä; vanhemmat, syli, ruoka ja uni riittävät ja niistä on mahdollista nauttia erityisesti lentokoneessa, mutta myös vanhempien tutkiessa Lontoon nähtävyyksiä tai löhötessä altaan reunalla Thaimaassa. Pitkäkään lento ei vauvaa haittaa, sehän tarkoittaa vain hyvin paljon aikaa vanhempien välittömässä läheisyydessä.

Ennen lentoa

Terveen vauvan matkustamiselle ei ole minimi-ikärajoitusta, vaan vauva voi lentää vaikkapa kahden vuorokauden ikäisenä. Lentoyhtiöillä on toki omat sääntönsä, jotka kannattaa tarkistaa. Suosittelisin myös vauvaan tutustumista ihan rennosti kotioloissa ainakin kuukauden verran ennen matkustamista. Ennen minnekään lentämistä täytyy vauvalla olla oma passi, ja tässä meneekin jo usein muutama viikko. Passikuvan ottaminen viikon ikäisestä ei ollut niin vaikeaa kuin olin kuvitellut, ainakaan Saksassa. Leevi sai olla kuvassa silmät kiinni, joten hän nukkui koko kuvauksen ajan (jouduimme myöhemmin hakemaan silmät auki olevan kuvan diplomaattipassia varten, mutta sekin meni kivuttomasti).

Lippuja varatessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon vauvan nukkuma-ajat. Yölento ei välttämättä ole huono vaihtoehto, jos se lähtee ennen vauvan nukkumaanmenoaikaa. Keskellä yötä lähteminen ei liene suotavaa kenenkään mielestä, paitsi jos olet sellainen "onnekas", jonka vauvan päivärytmi on päälaellaan. Mutta pienen vauvan nukkuma-ajat ovat yleensä hyvin epäsäännölliset, joten asiasta ei kannata ottaa turhaa stressiä. Vastasyntyneen kanssa yksi pitkä lento on mielestäni helpompi kuin koneen vaihtaminen (isomman vauvan kanssa vaihto saattaa tehdä hyvää).

Monella lentoyhtiöllä on yllättävän antelias matkatavarapolitiikka koskien vauvan tavaroita. Vauvan lentolippu maksaa yleensä kymmenisen prosenttia aikuisen lipun hinnasta olettaen, että vauva matkustaa vanhempien sylissä. Lipun hintaan kuuluu monilla lentoyhtiöillä kokonainen matkalaukullinen tavaraa sekä joko rattaat tai turvaistuin. Joillakin lentoyhtiöillä mukaan saa molemmat, ihan ilmaiseksi. Huomion arvoista on, ettei vauvalle yleensä kuulu omia käsimatkatavaroita, eli puklurätit, vaipat, vaihtovaatteet, pullot, tutit, lelut ynnä muut tulee mahduttaa aikuisten käsimatkatavaroihin.

Olemme jokaisella lennolla saaneet ottaa turvakaukalon aina koneen ovelle saakka. Tätä kannattaa kysyä erikseen check-in:ssä. Muutamalla lennolla lentokoneen ollessa puolityhjä saimme ilmaiseksi ylimääräisen paikan, jolle turvaistuimen vauvoineen voi asettaa. Muistaakseni lentoyhtiö oli molemmissa tapauksissa Finnair, joten tästä pisteet heille. Jos ylimääräistä tilaa ei ole (tai palvelu ei ole huippuluokkaa), pakkaa lentokoneen henkilökunta istuimen joko koneen matkustamoon johonkin lokeroon tai lähettää ruumaan. Tässä tapauksessa istuin on hyvä suojata jotenkin (esimerkiksi jätesäkillä paremman puutteessa), ja muistaa varmistaa, että istuimessa on matkatavaralappu (siis se virallinen, joka kentällä tulostetaan). Istuimen voi toki laittaa ruumaan jo check-in:ssä. Jos vauva ei siinä viihdy, on sitä ihan turha kannella ympäriinsä kentällä. Itse haluan kuitenkin uskoa, että istuin saa hellempää käsittelyä, jos sen vie koneen ovelle asti.

Rattaita emme ole koskaan yrittäneetkään viedä koneeseen saakka, olen tosin kuullut että usein tämä onnistuu, ainakin matkarattaiden ollessa kyseessä. Rattaille kannattaa olla oma kuljetuspussukka, koska sitä ei useinkaan ole lentokentällä tarjolla. Emme ole onnistuneet löytämään sopivan kokoista pussia, joten olemme käärineet rattaat huopaan ja vieneet sitten paketoitavaksi matkalaukkupaketointiin (eli suojattavaksi elmukelmulla). Kallis, mutta ihan hyväksi todettu vaihtoehto. Aivan ilman vahinkoja eivät rattaamme selvinneet; työntökahvassa on pieni viilto, mutta tämä on hyvin pieni harmi, huomioonottaen kuinka paljon rattaat ovat jo matkustaneet. Matkustaessa on hyvä olla rattaat, jotka menevät kasaan yhdessä osassa, tai ainakin itse paketoida ne yhteen. Olisi harmillista, jos matkakohteeseen tullessa renkaat olisivat jääneet matkanvarrelle. Monesta kohteesta voi vuokrata kaikenlaista vauvakrääsää, joten ennen kuin maksat mitään lisämaksuja rattaiden ja turvaistuimen mukaan ottamisesta, kannattaa tarkistaa tämä mahdollisuus. Toimi meillä erinomaisesti Dubaissa (toki rattaat olivat heppoiset halpikset, mutta kyllä niillä viikon kulki). Tässä tapauksessa ei tarvitse myöskään stressata omien kalliiden rattaiden hukkumista tai rikkoutumista. Lentokentällä kätevin kantoväline on kantoreppu, mutta useimmiten olemme kuitenkin päätyneet raahaamaan Leeviä turvakaukalossa ympäriinsä, koska hän on nukahtanut siihen (oli muuten varsinaista hyötyliikuntaa Brysselin kentällä kilometritolkulla ravatessa). Turvatarkastukseen mennessä joutuu vauvan ottamaan pois kaukalosta, mutta olen kuullut että repussa kulkiessa vauva saa pysyä siellä. Tässä lienee erilaisia käytäntöjä eri kentillä.

Lentokoneessa

Olen itse juuri se tyyppi, joka kiroaa lentokoneessa itkevän vauvan vanhemmat. Joten tottakai pelkäsin, että nyt osuu pilkka omaan nilkkaan ja Leevi rääkyy koko matkan naama punaisena. Tähän mennessä olemme kuitenkin päässeet helpolla (ehkä miehelläni on erityisen hyvä karma). Leevi on itkenyt yhteensä ehkä noin 10 minuuttia per lento. Lentokoneen hurina tuntuu rauhoittavan häntä ja nukkuminen on onnistunut enemmän kuin hyvin. Eli älä turhaan stressaa itkusta, vauva on rauhallisempi jos sinäkin olet. Sitä paitsi lentokone pitää sellaista meteliä, ettei hento, pienen vauvan itku kuulu kauas.

Paikkoja varatessa kannattaa olla tarkkana, jos haluaa maksimoida matkustusmukavuuden. Itse suosin ikkunapaikkaa imetysrauhan takaamiseksi. Koneessa on mahdollisuus saada käyttöönsä vauvakoppa, joka asetetaan omien paikkojen edessä olevaan seinään kiinni. Näillä paikoilla on myös paljon jalkatilaa. Asiasta kannattaa olla yhteydessä lentoyhtiöön hyvissä ajoin, koska näitä paikkoja on vain muutama (pienissä koneissa tuskin ollenkaan). Olin varma, ettei Leeviä saa nukkumaan ko. koppaan, mutta hyvin hän on aina sinne nukahtanut. Kannattaa ottaa mukaan oma makuupussi, jotta vauvalla on turvallinen olo. Muista myös pukea vauvalle kunnolla päälle; koppa on hyvin avoin ja lentokoneessa karmea ilmastointi. On hyvä myös huomioida, että vauva ei saa olla kopassa nousun, laskun ja turbulenssin aikana. Silloin vauvan on "istuttava" aikuisen sylissä omissa turvavöissään (jotka saat henkilökunnalta).

Itse stressasin etukäteen imetystä nousun ja laskun aikana, koska se vaatii aikamoista akrobaattista suoritusta turvavöissä pienen vauvan (ja pienten tissien) kanssa. Miksi sitten pitäisi imettää juuri silloin? Ei ainakaan korvien takia, tätä kun usein kuulee suositeltavan. Leevillä ei ole ollut mitään ongelmaa korvien kanssa, ainoa hermostumisen aihe on ollut pitkä istuminen, joka ei ole ehkä se mukavin asento pienelle vauvalle. Muutaman kerran olen siis taipunut akrobatiasuorituksiin, mutta siitä on seurannut vain enemmän huutoa. Jokusen kerran meillä on ollut pullo mukana, mikä on kyllä ehdottomasti helpoin ratkaisu. Myös vauvan hytkyttäminen, tutti ja puhelimen vauvasovellus ovat tuoneet avun tukalaan tilanteeseen (monella lennolla puhelin saa olla päällä lentokonetilassa nykyään myös nousun ja laskun aikana).

Pullosta sen verran, että kätevin on valmispakattu korvike (kierrekorkilla olisi täydellinen) ja vauva, joka suostuu juomaan sen huoneenlämpöisenä. Mutta koska itse pyrin kovasti pääsemään täysimetykselle, olen myös pumpannut omaa maitoa mukaan. Tämä onkin varsinainen show säilymisaikoineen ja myös turvatarkastuksessa. Muista, että nousulle ja laskulle tarvitset kullekin omat pullot, pumpatut maidot ja korvikepakkaukset, ellei kyseessä ole hyvin lyhyt lento. Vauvanruokaa saa viedä turvatarkastuksen läpi sen määrän mitä vauva tarvitsee matkustamisen aikana. Omaa maitoa viedessä saattaa sitä joutua selittelemään ja jopa maistamaan. Jauhekorvikkeen mukaan ottaminen on hankalaa, koska mukana pitäisi olla koko jauhepakkaus, ei epämääräisiä jauheita pusseissa tai purkeissa.

Lentokoneen vessassa on vaipanvaihtopöytä, jossa vaipan vaihtaminen onnistuu ihan hyvin, mutta suosittelen silti vaipan vaihtoa juuri ennen lentoa ja sen välttämistä lennon aikana (vessat kun ovat yleensä aika kuraisia ja ahtaita). Jos vaippa on pakko vaihtaa, kannattaa vauva riisua jo omalla paikalla. Vauvalle kannattaa pukea helposti riisuttavia kerroksia, koska lentokoneessa on toisinaan tosi kylmä ja toisinaan taas kuuma. Muista hattu tai huppu, koska veto tulee yleensä ylhäältä.

Toivottavasti nämä vinkit auttoivat. Hyvää matkaa! :)

***

Leevi is already a rather experienced flyer, so I decided to put together all the tips and tricks we've learned about flying with a small baby.

First of all I'll say, don't be scared of traveling with a baby. The younger the baby the easier it'll be, as he will only need you, food and lots of sleep. All of these are easily available in the plane, and the longer the flight is the more time your baby gets to spend very close to you.

Before the flight

There's no restriction how old a healthy baby should be in order to travel by plane, but airlines might have their own regulations, so you should check that before planning a trip on the first weeks. I would also recommend getting to know your baby a little bit before travelling. And in any case your baby is going to need his/her own passport that'll take few weeks. It was surprisingly easy to get a passport picture taken of Leevi, even he was only one week old at the time. In Germany they said it's ok that the baby sleeps in the picture. Later on we had to go and take another one with open eyes for Leevi's very first diplomatic passport. But even that was quite easy.

If it's possible it would be good to book your flights according to your baby's sleeping times, so they won't get terribly disturbed. Night flight might not be such a bad idea, if the departure is well before sleeping time. Leaving in the middle of the night is not ideal to anyone, except if you're one of the "lucky" ones whose baby's sleeping schedule is upside down. In any case, a newborn sleeps most of the 24 hours (at least that's what the books tell you), so I would not take too much stress about this. With small baby one long flight is probably best choice, with bigger one I might choose a stopover.

Many airlines have quite generous luggage policy what comes to baby's ticket, which usually costs about 10% of adult's ticket (if the baby travels in parent's lap). Often the ticket includes one full suitcase for the baby and either a car seat or buggy. Some airlines let you take both free of charge, so if you need to pack a lot of things, some comparing is useful. What is worth of noticing too, is that babies are usually not allowed to have their own hand luggage, so you must fit all his/her things into yours.

On all of our flights we got to take the car seat all the way to the plane, you just need to ask this in the check-in. I've heard that you may also take your (travel) buggy all the way, but we've never tried. The car seat or the buggy is then taken by the staff to either the cargo bin (in this case it's good to cover it with a bag and remember to check that it has the official luggage tag in it) or some compartment in the cabin. I like to take the car seat with me and not leave it in check-in, because I believe it gets better treatment that way, but of course if the baby does not like to be in it, it's maybe not worth of dragging through tax-free. Few times we got an extra seat for the car seat for free; baby can then sit in it on the flight. I think in both cases the airline was Finnair so points to them.

It's good to have your own transport bag for the buggy, because the airlines/airports don't often offer anything like this. So far we did not manage to find a bag for our buggy, so we covered it with blanket and took it to the cling film suitcase packing station. This worked fine, and there's only one small dent in the buggy but it's quite expensive choice if you travel often (in Munich it was 10 euros if I remember correctly). If you're gonna travel a lot, it's good to have a buggy that folds in one piece, so you won't loose the wheels or some other part on the way. In many destinations it is possible to rent baby equipment, so if you don't want to take your own buggy or seat, you might check this option. It's especially good if you would need to pay extra to take both, or if you have a very precious buggy that you don't want to risk breaking or loosing.

The easiest way to transport your baby at the airport is a baby carrier, ie. Manduca. But even though we had it every time with us, we used it so far only once, because I've only now realized its benefits. We used to drag Leevi around in the car seat, because he liked to sleep in it, but next time I'm sure we will use Manduca. In the security check you have to take the baby out of the seat, but I've heard that sometimes they let you go through with the carrier.

On the flight

I myself am that person who hates crying babies on the flight and I was sure that I get to pay for that now that I have my own. But apparently my husband has especially good karma, because Leevi has been a very good flyer from the beginning. He has cried maybe 10 minutes all together on each flight, rest of it he has either been sleeping, eating or flirting with the flight attendants. There's something about the hum of an airplane that works for him. So don't stress about crying, your baby will be calmer if you are. And anyway it's so noisy there that the quiet cry of a newborn hardly reaches the ears of the person sitting next to you.

If you want you may be able to have a baby cot in front of your own seat, but remember to book this well in advance (in small planes they don't exist I think). It's actually much more useful than I thought; Leevi really liked to sleep in it, even when he was really young and not used to sleeping by himself. Just be aware that you have to take your baby out when there's turbulence (and in take-off and landing). On these places there's also extra leg space which might be useful even with a bigger baby. It's a good idea to take your baby's own sleeping bag or a thick blanket so he'll feel safe in the strange cot and stays warm. Remember to put a lot of layers on your baby too, as it can sometimes be either really cold or hot in the plane. A hat or hood is a good idea too, as the wind comes usually from above. I recommend changing the diaper just before the flight, but if you must change it in the plane there's a changing table in the toilet. Take the clothes off already at your place and don't take anything unnecessary with you, as there's not much (clean) space in the toilet.

During take-off and landing your baby must sit in your lap in his own seat belts (you get them from the staff) or in the car seat if you were lucky. I've heard that babies might have problems with their ears, but Leevi never had any so far. The only reason he cried was because he did not want to sit still so long. In advance I stressed about offering him something to drink, and did some pretty interesting acrobatic moves to breastfeed him, which made him even more nervous. During take-off and landing a bottle is for sure the easiest way to calm down the baby, at least in our case. Pumped milk is tricky as it gets bad quickly, so I would ease off from the exclusive breastfeeding in this case. It's a plus if you can find a formula that is already mixed in the pack and your baby can drink it in room temperature. Remember to take enough clean bottles and formula packs with you, as you can't clean them or store the leftovers. If you don't have a bottle and breastfeeding won't work, dummy and entertaining baby app in your phone might work too. But as said, don't worry about the ears, it's not so big deal as people tell you. You may take as much baby food on the flight as he needs, no matter the liquid restrictions. But you cannot take formula powder in your own containers, you have to have it in the original packaging. And if you bring pumped milk you might need to explain or even taste it, but they should let you take it.

I hope these tips helped and encouraged you to travel with your baby. Have a pleasant flight! ;)

5 comments:

  1. Kiitos, tosi hyviä neuvoja. Meillä on heinäkuussa edessä Suomeen lento Münchenistä (lento onneksi itsessään lyhyt), mutta lisähaastetta tulee kun reissataan ensin 3h junalla. Vauva on silloin luultavasti vajaa 3kk ja mukana rattaat vauvakopan kanssa tai sitten vaan se turvakaukalo rattaissa. Molempia tuskin on helppo raahata koko matkaa. Ja sitten vielä matkalaukut niin on kiva reissu edessä. ;) Ja ehkä vielä anoppikokelaan kanssa. :)

    Kirjoittelen itsekkin kuulumisia Saksasta
    http://suomalainenimallgau.blogspot.de/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiva jos vinkeistä oli hyötyä! Taisi olla juuri München-Helsinki ja takaisin kun saatiin ottaa turvakaukalo matkustamoon. Siinä oli Leevin ihan hyvä olla vaikka en koko aikaa viitsinytkään pitää. Kannattaa kysyä sitä koppaa vauvalle, se on kätevä, mutta en oo varma onko tolla lyhyehköllä lennolla mahdollisuutta. Ja kantoreppu on varmasti kätevä myös junassa, jos haluaa itse vähän jalotella välillä. Meillä on kesäksi aika kunnianhimoisia matkustussuunnitelmia pitkine lentoineen ja automatkoineen, toivottavasti ne menee yhtä sujuvasti kuin nämä aiemmat. Hyvää reissua ja onnea odotukseen! :)

      Delete
  2. Tämä olikin oikein hyödyllinen, vaikka me lennämmekin tuollaisen reilu 9kk vauvan kanssa toukokuussa. Tuo korvike-politiikka minua on kamalasti mietityttänyt.. Mutta ilmeisesti siis täytyy koko jauhopurkki sitten napata mukaan vaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varmasti suuri osa vinkeistä on käypiä myös isomman vauvan kanssa matkustamiseen. :) En siis toki ole koskaan itse testannut menisikö pienemmät jauhe-erät läpi turvatarkastuksessa. Ehkä jos suostuu maistamaan :D mutta varminta on ottaa koko loota.

      Delete